Pages

Monday, March 18, 2013

Elektronsko poslovanje: Internet marketing [Seminarski rad]


U nadi da ce nekom koristiti u učenju postavljam ovde svoje seminarske radove pisane u periodu 2006 - 2010.god. bez ikakve želje za postizanjem materjalne ili bilo koje druge koristi.
























Internet Marketing ,Tatjana Dimitrijevic Panĉevo, Mart 2009. god.


1
INTERNACIONALI UNIVERZITET U NOVOM PAZARU FAKULTET ZA INFORMATIKU I INFORMACIONE TEHNOLOGIJE SEMINARSKI RAD Predmet: Elektronsko poslovanje Tema: Internet marketing Mentor: Student: prof. dr.Emruš Azizović Tatjana Dimitrijević br.ind 2296 / 06 Panĉevo, Mart 2009.. god.
2
Ilustracija 1. Zastupljenost WWW u svetu

1. UVOD U MARKETING
U prošloj dekadi jedan od osnovnih Web slogana bio je : „Ukoliko ne postojiš na Internetu, ti ne postojiš“. Slogan današnjice bi mogao glasiti: „Ukoliko nisi prepoznatljiv na Internetu, ti ne postojiš“.
Prema Ameriĉkom udruţenju za marketing, definicija marketinga glasi:
Marketing je proces planiranja i sprovoĎenja koncepcija, cena, promocije i distribucije ideja, roba i usluga, sa ciljem da se kreira razmena koja zadovoljava potrebe pojedinaca, organizacija i društva. Etimološko znaĉenje reĉi marketing je "stavljanje na trţište".

Marketing miks koncept predstavlja odgovarajuću kombinaciju instrumenata marketinga baziranu na informacijama o potrebama potrošaĉa ciljnog trzista.
Instrumenti marketing miksa su poznatiji kao 4P i 4C:

 Price - proizvod (baziĉni instrument marketing miksa koji predstavlja sve ono što se moţe ponuditi trţistu da izazove paţnju, interesovanje i kupovinu. U marketingu prozivod je: roba, usluga, ideja)
 Product - cena (ona nije cilj marketinga već sredstvo koje u kombinaciji sa drugim instrumentima marketing miksa sluţi za ostvarenje dugoroĉnih i kratkoroĉnih poslovnih ciljeva)

 Position/Place - distribucija (institucije i organizacije koje uĉestvuju na tzv.dostavu robe od proizvodjaĉa do potrošaĉa-kanali prodaje i fizicka distribucija koja je skup aktivnosti neophodnih da bi roba stigla po dogovorenim uslovima, u dogovorenim rokovima i na predviĊene lokacije)
 Promotions - promocija - (proces komuniciranja preduzeća sa svojim okruţenjem kako bi se stvorila pozitivna slika »imidţ« o preduzeću i njegovim proizvodima-moţe se javiti kao: liĉna prodaja, unapreĊenje prodaje, privredna propaganda, publicitet, odnosi sa javnošću i direktni marketing).

 Customers – segmentacija trţišta (odreĊivanje delova potencijanog trţišta za robu/usluge koje pruţapreduzeće i odreĊivanje kriterijum po kojima se kupci opredeljuju za odreĊeni proizvod).
 Competition – trţišno nadmetanje (Poloţaj ,strategija,koristi, prednosti, mane preduzeća)
 Cost – cena (odreĊivanje politike cena i formiranja istih).
 Capabilities – sposobnosti (koji su resursi preduzeća, interna organizacija, proizvodni sistem).

3
2. INTERNET MARKETING
U kontekstu prethodno navedenog moţe se izvesti i jedna od definicija Internet marketinga:
Internet marketing se moţe predstaviti kao proces planiranja i izvršavanja koncepcije, cena, promocije, distribucije ideja, robe i usluga, pod uslovom prilagoĊenja komunikacionim aspektima Interneta, u cilju stvaranja razmene koja zadovoljava ciljeve potrošaĉa, firme i društva.
Ilustracija 2. 4C model - stubovi Internet marketinga
MeĊutim, gledano sa aspekta Web prezentacija
4C model se zasniva na ĉetiri stuba Internet marketinga i na analizi osnovnih pojavnih oblika kvalitetnog nastupa firme na Internetu:
 Content - sadrţaj Kvalitet sadrţaja na Web sajtu, njegova postavka, organizacija i koncepcija, predstavljaju osnovu kvalitetnog onlajn nastupa (eng. Content is the King).
 Clickstream - putanja korisnika Kada se formira nastup na Internetu (web sajt), posmatranjem svih akcija posetioca prezentacije – od toga odakle je došao, kuda se kretao po sajtu i kuda je sa njega otišao – omogućuje se unapreĊenje interakcije sa potencijalnim korisnikom i dovoĊenje do cilja onlajn nastupa. Danas postoje alati na Internetu koji omogućavaju preciynu analizu kao npr. Google analyst
 Communication - komunikacija
Kada potencijalni korisnik doĊe na web sajt, na osnovu elemenata C1 (sadrţaj) i C2 (putanja korisnika), moguće je ostvariti upravljanje komunikacijom (communication management). Primer ovakvog sistema upravljanja komunikacijom predstavlja strategija pristupnih stranica sajta RSS, Letter news
 Conversion - konverzija Kada se prethodna tri elementa 4C ostvare na kvalitetan naĉin, moguće je veoma precizno izraĉunati direktne efekte nastupa (konverzija posetilaca sajta u korisnike).
4
 W.I.S.E. model – varijacija 4C Internet marketing strategije
Drugi naĉin opisa najvaţnijih elemenata Internet marketing miksa posebno naglašava vidljivost na pretraţivaĉima. Ovaj model razvijen je kao popularan podsetnik u radu sa klijentima:
 Web Site Content – sadrţaj Web prezentacije (Kreiranje kvalitetnog sadrţaja web sajta).
 Interactivity – interaktivnost (Ostvarivanje interaktivnosti sa potencijalnim korisnikom).
 Search Engines Visibility – vidljivost na pretraţivačima (Strategija ostvarivanja vidljivosti na pretraţivanjima).
 Effectiveness- delotvornost (Postizanje kvalitetnih efekata unapreĊenjem stepena konverzije).


3. INTERNET MARKETING PLAN
Svako preduzeće i svaka aktivnost bi trebali da imaju svoju strategiju, viziju, misiju, kao i plan po kome će razvijati svoje aktivnosti. Tako je po trebno imati i Internet marketing plan koji se formira da bi se usprešno sprovela definisana Internet marketing strategija.
Ilustracija 3. Mesto Intrenet marketing plana u planovima preduzeća
Internet marketing plan se sastoji iz sledećih logiĉkih celina koje se kreiraju tokom stvaranja koncepta organizacije na Internetu ili pre sprovoĎenja Internet marketing kampanje:
1. Executive Summary (izvršni rezime)
Saţetak ili apstrakt. Definisanje cilja marketinga, ili šta jeste cilj promocije na Internetu.
2. Analiza statistika Internet trţišta
Da bi se došlo do ovakvih podataka potrebno je izvesti, pronaći ili naruĉiti istrazivanja koja će dovesti do realnih podataka o stanju Internet trţista ( konkuretni proizvodi, suptituti, lideri, SWOT analiza).
5
3. Formulisanje strategija marketing komunikacije
Internet marketing taktike. Posroje brojne tkatike, a najbolje su one koje su primenjene na takav naĉin da doprinose ostvarivanju ciljeva online nastupa organizacije.
4. Planiranje Internet marketing budzeta
Definisanje konkretnih segmenata primene marketing strategija. U ovaj budţet su uvrštene i plate zaposlenih u marketinškom sektoru (ako je to potrebno), kao i cene usluga koje dovode do implementacije Internet marketing plana (cene istraţivanja, kreiranja posebnih elaborata i sl.)
5. Formiranje marketinškog tima
Ko će obaviti ove zadatke i na koji naĉin. Organizacija ljudskih resursa predstavlja najbitniji segment u kreiranju uspešnog posla, pa tako i u implementaciji Internet marketing plana, u sluĉaju kreiranja ovakvog tima u samoj firmi.
6. Kreiranje korporativnog identiteta firme online
Klasiĉni elementi PR i marketinške strategije ukljuĉujući osobenosti Interneta (misija, vizija, logo, slogan, vizuelni identitet Web sajta, naĉini komunikacije sa komitentima putem Interneta...).
7. Definisanje vremenskih rokova
Organizacija marketinških aktivnosti bez taĉno odreĊenih termina dešavanja, moţe oboriti kompletan Internet marketing plan. Ova usluga podrazumeva kreiranje projektnog plana.
8. Dizajniranje promotivnih kampanja (Internet Media Plan)
Kreiranje uslova za efikasno dizajniranje pojedinaĉnih marketinških kampanja.
9. Kreiranje dodatnih marketinških materijala
Ĉlanci (PR), opisi pojedinih koraka u izvoĊenju marketinških kampanja, objedinjavanje potrebne dokumentacije, below the line marketing...
10. SprovoĎenje sopstvenih istraţivanja trţista
Korišćenje sopstvenih resursa (Web sajt, mailing liste...) za kreiranje slike o osobenostima korisnika Internet usluga.
11. Izvršenje PR i promotivnih programa
Na osnovu prethodno pripremljenih segmenata Internet marketing plana sprovodi se konkretna PR i advertizing kampanja.
12. Planiranje različitih manifestacija i sajmova
Klasiĉni vidovi promocije putem sajmova i ostalih sliĉnih manifestacija predstavljaju obavezan korak u kreiranju ozbiljnog nastupa organizacije na Internetu i imaju za cilj uvećanje kredibiliteta i jaĉanje korporativnog identiteta firme.
13. Merenje efekata marketinških aktivnosti
Najjaĉe oruţje Interneta. Egzaktni podaci koji omogućavaju veoma precizno definisanje narednih marketinških kampanja i korekcija naĉina prisustva firme na Internetu.
14. Inkorporiranje dodatnih korisničkih funkcija
Ovaj korak se zasniva na konkretnim rezultatima sprovoĊenja sopstvenih istraţivanja, kao i na osnovu rezultata izvršenja datih marketinških programa.

6
4. KONCEPT INTERNET KAMPANJE

Prisustvo firme na Internetu nije brošura ili propagandni letak na koji su vlasnici ponosni. Kvalitetno prisustvo na Globalnoj mreţi uz preduzimanje svih potrebnih koraka ka davanju smisla, odosno svrsihodnoj prezentaciji je dimenzija koja poslovanju donosi ono zbog ĉega i postoji – profit.
Kombinacija velikog broja razliĉitih marketinskih strategija ĉiji su rezultati minimalno 10 puta veći u odnosu na njihovu cenu. Kvalitetan odabir i integracija ovih strategija trebalo bi da daje veći rezultat nego njihov prosti zbir (sinergija).
Formiranje kocepta prisustva firme na Internetu bazira se na prepoznavanju potreba korisnika.
 Šta je to što izdvaja vašu firmu od konkurencije?
 Ko su potencijalni klijenti?
 Koje su informacije potrebne potencijalnim klijentima?
 Ko su vaši ostvareni (stalni) klijenti i šta se njima moţe pruţiti putem Interneta?
 Kakve su karakteristike proizvoda, usluga i njihove distribucije?
 Na koje se sve naĉine mogu smanjiti razliĉiti troskovi komunikacijom putem Interneta?
 Kako izgleda vaša ponuda?
 Koje Internet servise koristiti u razliĉitim fazama Internet prisustva?
Ilustracija 4. Logičke celine marketing plana
7
Ilustracija 5. Komunikacija i poslovanje danas nemaju granica
Ĉesto ulazimo u neki poslovni projekat, a da prethodno nismo dobro osmislili i zamislili gde ţelimo da stignemo i kako. Razvoj Web sajta NE bi trebalo da bude prvi korak u graĊenju vašeg poslovnog prisustva na Internetu. Prvi korak je Internet strategija.
Potrebno je razmišljati o sledecim pitanjima:
 Šta je osnovna misija (svrha, motiv postojanja) kompanije. Šta je osnovni biznis? Koju ključnu potrebu zadovoljava na trţistu?
 Šta je poslovna vizija – plan da se bude kroz 3 ili 5 godina?
 Koja je glavna ciljna grupa na trţistu?
 Kako se razlikujete od konkurencije na trţistu?
 Na koji naĉin Internet moţe da pomogne ostvarenju misije i vizije?
 Analiza konkurencija prisustvo na Internetu?
 Glavni cilj prisustva na Intrenetu? Pruţanje informacija? UnapreĊenje imidţa? Prodaja? Novi kontakti i klijenti?
 Koje su faze graĎenja internet prisustva?
 Strategija i plan promocije Web prezentacije?
 Koje su ključne reči koje karakterišu konkretni biznis, proizvode i usluge (npr. lekovi, graĊevinski materijal ili sl.)?
 Koji domen (URL) je odgovarajući imajući u vidu strategiju?
 Koja struktura i navigacija Web sajta je optimalna, imajući u vidu ciljeve?
 Na koji naĉin ce se zainteresovati / motivisati posetioci Web sajta da ponovno posete isti?
 Na koji naĉin će se graditi odnos sa potencijalnim klijentima (npr. e-newsletter)?
 Koji kreativni / vizuelni stil je najbolji sa stanovista ciljne grupe i ukupne strategije?
 Koji su resursi su planirani da odvojite za Web sajt (vreme i budţet)?
Sledi lista od 7 najefektnijih Internet marketing strategija:
1) Izgradnja imidţa, 2) Pruţanje informacija, 3) Pridobijanje novih klijenata, 4) Prodaja preko Interneta, 5) Marketing i promocija firme, 6) Isporuka (proizvoda, usluga, dokumentacije...), 7) UnapreĊenje odnosa sa kupcima, porlovnim saradnicima, potencijalnim saradnicima i kupcima, javnošću.
8
Glavnih principi za uspešno graĎenje korporativnog imidţa putem Interneta su:
Princip konzistentnosti: Izgled Web sajta treba da je konzistentan sa izgledom vizit kartice i celokupne poslovne dokumentacije preduzeća (kućne boje, logo i slogan). Ovaj se princip veoma ĉesto previĊa.
Ilustracija 6. Korporativni imidţ
Princip funkcionalnosti: Provera da li je sajt 100% funkcionalan. Da li rade svi linkovi? Da li se sve stranice pravilno otvaraju?
Princip brzine: Poštovanje vremena potencijalnih klijenata i saradnika. Izbegavanje spore "flash" animacije i potpuno nepotrebnih vizuelnih efekata.
Princip jednostavne navigacije: Omogućavanje lakog snalaţenja posetiocima sajta. Ĉesto se navodi da je poţeljno da se "bilo koja informacija na sajtu moţe pronaći iz najviše 3 klika i 8 sekundi". U tom cilju, svaka stranica sajta treba da ima navigacioni meni. Obavezno na svakoj strani bude dugme za Kontakt. U sluĉaju obimnijih sajtova, poţeljno je da sajt sadrţi i dugme za pretraţivanje.
Princip informativnosti: Pruţanje dovoljno korisnih informacija potencijalnim kupcima. Ĉesto se kaţe da je na Internetu "informacija kralj". Edukovanje kupaca, pomoći im da pravilno donesu najbolju odluku i naĊu odgovore na svoja pitanja.
Princip interaktivnosti: Omogućavanje lakog i jednostavnog kontakta potencijalnog kupca/saradnika sa preduzećem ili drugim korisnicima. Neke od ideja za postizanje interaktivnosti su: formular za kontakt, formular za traţenje ponude, formular za mišljenje / feedback, dugme "recite prijatelju", anketa posetilaca Web sajta i sliĉno.

9
NAJBITNIJE TEHNIKE SPROVOĐENJA INTERNET MARKETINGA
5.1 E-mail
Prednost e-mail marketinga najkraće je u tome što on predstavlja direktnu komunikaciju sa korisnikom proizvoda ili usluga (direktan marketing). Još jedna prednost pravljenja e-mailng lista je i to što su svi prijavljeni, osobe koje su zainteresovane za primanje ponuĊenih podataka. Osim toga e-mail liste treba iskoristiti za odrţavanje dobroh odnosa sa zaposlenima, klijentima, poslovnim partnerima, medijima.
Ilustracija 7. Implementacija dobro koncipiranog e-mail potpisa
Ono što pruţaju Web i e-mail servisi Interneta jesu neograniĉene mogućnosti vezane za podučavanje eventualnih klijenata o proizvodu ili usluzi, pruţanje vesti vezanih za tematiku kojom se firma bavi, pruţanje vesti o novim proizvodima, afirmativno delovanje, voĊenje diskusija na temu koja je u interesu delovanja firme. . . Da bi se ispostovala kultura komunikacije na Internetu sve navedene aktivnosti mogu se sprovoditi ISKLJUĈIVO u sluĉaju kada korisnik sam Ţeli da informacije prima (procitati clanak "Sta je SPAM?"). Ovo se postiţe time sto se na prezentaciji nalazi formular gde korisnik prijavi svoju e-mail adresu na koju će posle dobijati cilkularnu postu (mailing listu).

5.2 NEWS LETTER, E-BOOKS I OSTALE ONLINE ADVERTISING TEHNOLOGIJE
Jednom nedeljno, meseĉno ili godišnje u zavisnosti od dinamike promena u preduzeću poţeljno je da se pošalje e-mail svim postojećim i potencijalnim korisnicima prizzvoda iil usluga , kao i poslovni partnerima, sa novostima i kojim se obaveštavaju prijavljeni na mailing listu o novostima u poslovanju preduzeća,ĉestitkama za praznik drţavni ili liĉni.
10
Ilustracija 8. News leter

5.3 BLOG Blog je termin koji se odnosi na liĉni dnevnik pisan na Webu sa obrnuto-hronološki poreĊanim sadrţajem. Na termin blog se nadovezuju blogosfera – zajednica internetskih korisnika koji uĉestvuju u stvaranju blogova, bloger – autor bloga, te blogovanje – uĉestalo pisanje bloga i komentarisanje tuĊih. Unutar blogova postoje mobilni blogovi prilagoĊeni pisanju i ĉitanju putem mobitela, ruĉnih raĉunala i sliĉno te Podcast ili audioblogovi pohranjeni kao zvukovna datoteka. Reĉ "blog" je 2004. g. proglašena za reĉ godine. Sve se više govori o uticaju koji blogovi imaju na formiranje javnog mnenja, upravo kroz klasiĉne medije koji preuzimaju ove sadrţaje, jer je iz mnoštva online tekstova u poslednje vreme sve lakše naći najinteresantnija pisanija. Preduzeća bi trebala da se prikljuĉe nekoj od interesnih grupa i da daje korisne informacije o svojim proizvodima i uslugama. Ilustracija 9. Blog

11
5.4.FORUM Bitno mesto u društvenoj interakciji zauzimaju i forumi (javno diskutovanje o odreĊenim temama putem Interneta) i instant messaging ili chat (karakteristika – razmena poruka u realnom vremenu). Ilustracija 10. Forum

5.5 OPTIMIZACIJA WEB SAJTA PREMA ZAHTEVIMA PRETRAZIVAČA

Optimizacija sajta prema zahtevima pretraţivaĉa (SEO - Search Engine Optimization) predstavlja primenu tehnika i taktika koje omogućuju bolje pozicioniranje adekvatnih stranica vašeg Web sajta u rezultatima pretraţivanja na pretraţivaĉima, za odabrane kljuĉne reĉi koje najbolje opisuju vaše proizvode i usluge.
Optimizacija sajta prema zahtevima pretraţivaĉa (SEO – Search Engine Optimization) se izvodi generalno na dva nivoa u odnosu na posmatrani Web sajt – optimizacija sajta korekcijama na samom Web sajtu, i optimizacija sajta organizacijom aktivnosti van posmatranog Web sajta.

U praksi, kompletan SEO proces se deli na tri različite grupe aktivnosti:
 Optimizacija sajta na tehničkom nivou, gde je fokus aktivnosti na kreiranju takve tehniĉke infrastrukture sajta (poloţaj i podešavanje Web servera, analiza i ispravljanje HTML koda, analiza i ispravljanje strukture Web sajta, aktuelna pozicioniranost Web sajta), koja omogućuje osnovne uslove za bolju vidljivost na pretraţivaĉima.
 Optimizacija sajta na nivou sadrţaja, gde se aktivnosti fokusioniraju na naĉine kreiranja samih sadrţaja u odnosu na najaktuelnije kljuĉne reĉi, putem kojih korisnici dolaze na Web sajt.
 Linkovanje posmatranog sajta na drugim Web sajtovima, u cilju generalnog poboljšanja rangiranja sajta na pretraţivaĉima, na osnovu povećanja kredibiliteta Web sajta referenciranjem drugih sajtova.
12
Ilustracija 5. SEO aktivnosti
5.6. BANERI
Banner ili Ad (Advertising) su engleske reĉi za sliku koja predstavlja reklamu za neki proizvod ili uslugu i koja se nalazi stranici nekog site-a (izrazi Banner i Ad se cesto koriste kao reĉi koje imaju isto znaĉenje, a pravilno je reći "Banner ad"). Banner moze biti stacionaran ili animiran (jedna ili više slika u jednoj slici), sa pratećim tekstom izvan slike ili bez njega. .Reklamiranje preduzeća se preko banera moţe vršiti - Razmenom banera sa prijateljskim Web lokacijama, Postavljanjem banera na portalima koji ovu uslugu nide besplatno, ii postavljanje na sajtovima uz novĉanu naknadu.
Ilustracija 8. Baneri
13
Ilustracija 6. Tehnike Intrenet marketinga
5. TEHNIKE INTERNET MARKETINGA

Tehnike online promocije u sklopu sopstvenog sajta (on-site promotion) (Sadrţaji sajta koji privlaĉe korisnike)
1. Useful and updated content (Koristan i aţuran sadrţaj) 2. Site Optimization (Optimizacija sajta prema zahtevima pretraţivaĉa) 3. 'What’s new' section (Sekcija "Šta ima novo na sajtu") 4. Internal calls for action (Click here to order or to contact us…) 5. Events, video-conferencing, live seminars (Online dogaĊaji) 6. Advice column (Saveti na sajtu) 7. Blog (Web dnevnici) 8. Free web cards, promo cards, greeting cards (Online ĉestitke) 9. Give aways: Free reports, free samples, awards... (Pokloni) 10. Chat (Ćaskanje) 11. Discussion groups (Diskusione grupe) 12. "Tell a friend" (Pošalji prijatelju - funkcionalnost=program) 13. Bookmarks (Zapamti ovaj sajt u bookmark/favourites) 14. FAQ (Ĉesta pitanja) 15. Free functionalities (razliĉiti interaktivni sadrţaji – npr. pretraţivaĉi) 16. Postavljanje oglasa na drugim satovima 17. Virtual tours (Virtuelne ture) 18. Tip of the day (Savet(i) dana) 19. Calendar of events (Kalendar dogaĊaja) 20. Referral (affiliate) programs (Dilerski programi) 21. Publishing articles/e-books on your web site (Objavljivanje ĉlanaka i e-knjiga na sajtu) 22. Definitions of terms (Definicija nepoznatih termina) 23. Contests, sweepstakes (e-prize) – Nagradne igre 24. Customer LogIn (Prikaz ulaska u zaštićeni deo sajta)
14
Ilustracija 7. Online komunikacija preduzeća
Tehnike online promocije van sopstvenog sajta (off-site promotion)
1. Prijavljivanje sajta na pretraţivaĉke direktorijume i pretraţivaĉe 2. Keyword Advertising/Contextual Advertising/Search Engine Marketing (Marketinške tehnike vezane za plaćenu promociju na pretraţivaĉima) 3. Sponzorstva (Banner Ads) 4. e-newsletter (E-novine) 5. Link builing (reciprocitetni linkovi) 6. Signature files (e-mail signature - sig) - Potpis u e-mail poruci 7. Pisanje ĉlanaka za druge online ĉasopise 8. Kreiranje saopštenja za medije (press releases) 9. Participacija na diskusionim listama (e-mail, Web, usenet) 10. Kreiranje dilerskih programa (Affiliate programs/Affiliate Marketing) 11. Marketing na osnovu referenciranja (Endorsement Marketing) 12. Blurbs (ĉlanci o proizvodu/usluzi iz drugog – zavisnog izvora) 13. Uĉestvovanje u industrijskim raportima 14. SprovoĊenje istraţivanja 15. Promocija sopstvenih e-knjiga, white papers... 16. Promocija besplatnih online obuka (e-mail, Web) 17. Multimedijalne e-mail brošure 18. Uĉestvovanje na sajtovima – top sites, awards 19. Uĉestvovanje/kreiranje Web ring-ova 20. Prijavljivanje na banner exchange programe 21. Prijavljivanje na Internet oglase 22. Prijavljivanje na FFA stranice 23. Pop-up prozori, interstitials 24. Unsolicited e-mail (SPAM)
15
6. KVALITETNIJA WEB PREZENTACIJA - SAVETI
Dvadeset saveta za kvalitetniju Web prezentaciju ...
1. Neizdiferencirani proizvodi i/ili usluge. - Iznenadjujuće veliki broj sajtova nudi proizvode i usluge koji se mogu poruĉiti online, a da pri tom ne daju valjan razlog zbog kog bi to neko zaista i uĉinio i, eventualno, rizikovao da izgubi svoj novac (70% Internet populacije kupuje iskljuĉivo preko Secure Servera, što znaĉi da je potrebno zaista zainteresovati posetioce prezentacije kako bi oni od vas i kupovali).
2. Velike slike - Surferi vole brzinu. MeĊutim, postoji previse Web stranica koje sadrţe velike beskorisne slike, koje samo usporavaju uĉitavanje stranice, a ne doprinose njenoj efektivnosti. Treba ograniĉiti Home Page na 20K ili manje – ne treba stavljati ogromne logoe, rotirajuće globuse itd. Taj prostor je bolje iskoristiti za kvalitetan sadrţaj.
3. "Dobrodosli na naš sajt" - "Welcome" - Fraze poput ove, kao i ponavljanje naziva firme, samohvalisanje i veliĉanje mogu samo škoditi. HP, kao i sve ostale stranice sajta treba da poĉinju tekstom koji je provokativan, privlaĉan i šalje poruku o sadrţaju koji se nalazi na sajtu. Naslovi, odnosno uvodni tekstovi, treba da govore posetiocu šta je to što on dobija ukoliko proĉita sadrţaj koji se nudi.
4. Brojači - Period (koji je trajao otprilike 15 minuta) kada su ovakve stvari bile nove i neobiĉne je odavno "passe" - a ĉesto i nerviraju i odvlaĉe paţnju. Brojaĉi su naroĉito postali beskorisni, pošto većini posetilaca zaista nije bitno kolika je navodna posećenost sajta.
5. Eksterni linkovi - naroĉito na polaznoj strani (HP) Ovo je isto kao kada bi u kancelariji ili prodavnici imali vrata koja vode do konkurencije. Kada se potencijalna mušterija pojavi, zašto bi joj se davala sansa da odmah napusti Web stranu i moţda se više nikad ne vrati? Ako već moraju da postoje linovi koji odvode posetioce sa sajta, neka se oni nalaze na nekoj stranici koja je "zakopana" negde duboko unutar sajta, tako da će posetioci dok dodju do nje već pogledati sve najbitnije stranice.
6. Logoi i baneri - koji predstavljaju nagrade koje ste dobili vecina Web nagrada su sumnjivog kredibiliteta, i posetiocima ne znaĉe mnogo. One nemaju nikakvu praktiĉnu svrhu, a samo zauzimaju mesto na stranici.
7. Pravopisne i gramatičke greške - Mada je ovo pravilo oĉigledno, ipak je ogroman broj sajtova koji sadrţe greške ovog tipa. Izgled teksta govori o profesionalnosti (ili nedostatku iste), obraćanju paţnje na detalje i zelji da se bude što bolji. Zato bolje pre nego što "podignete" neku stranicu na Internet, proverite sve tekstove.
8. Preterana upotreba reči kao sto su "mi, nas, ja, moj", kao i naziva firme - Ovo su reĉi koje odbijaju posetioce. Umesto njih daleko je preporucjivije koristiti zamenice "vi, vama". Pre nego što se postavi neki tekst, bilo bi dobro proveriti pomoću "find and replace" alata koliko se puta koristi "mi", a koliko "vi". Trebalo bi da na svaku "mi" zamenicu, doĊe 4-5 "vi" zamenica.
9. Naziv, lokacija i sl.- Neverovatno je koliko polaznih straica sadrţe reĉenice tipa "The Acme Widget Company je porodicna firma koja se nalazi u Nebraski...". Koga se tiĉu ovakve informacije i kako će one pomoci boljoj prodaji proizvoda? Podatke o sebi, stavite u "O nama" (About Us) sekciju sajta, ali ujedno je potrebno posetiocima pruţiti neki razlog zbog kog je vaţno da saznaju i ovakve podatke o vama.
10. Frejmovi - Većina starijih brauzera ne podrzava frejmove, a mnogi pretraţivaĉi ih ne indeksiraju. Mnogi frejmovi zahtevaju skrolovanje prilikom ĉitanja teksta i aktiviranja linkova.
16
11. "Under Construction"/"Sajt je u fazi izrade" – obaveštenja. Od kakve je koristi posetiocima stranica koja nije "završena", osim sto ih nervira i troši nihovo vreme? Svaka stranica sajta treba da ima neku svrhu, kao i svojevrstan "poziv na delovanje" .
12. Neispravni linkovi - Ovo bi trebalo da je oĉigledno, ali su oni ipak ĉesta pojava. Neispravni linkovi nerviraju posetioce i govore o j neprofesionalnosti.
13. Slike koje nedostaju - Ovo je još jedno od oĉiglednih pravila koja se ipak ne poštuju - ĉak i na sajtovima Web profesionalaca nije redak sluĉaj da umesto neke sliĉice vidimo samo prazan prostor.
14. Nepotpune informacije o kontakt adresama i osobama - Neverovatno koliko se kompanija trudi da ostanu anonimne, a onda ţele da ljudi sa njima posluju! Kako bi ljudi verovali potrebno je da na svaku stranicu preduzeće stavi konatakt informacije. Ne davati postanski fah, bolje koristiti ulicu i broj; umesto voice mail-a - broj telefona; broj faksa, kao i broj na kom se moţe naruĉiti roba... Obavezno kontakt e-mail adresu, a ne e-mail webmastera.
15. Polazne stranice koje se "skroluju u nedogled" - Iako su surferi uvek ţeljni informacija, većina njih neće isĉitavati do kraja stranice koje se protezu u nedogled. Home page ne sme da bude duţa od 3 veliĉine 14" monitora. Umesto dugaĉkih stranica treba ponudit posetiocima linkove do zasebnih stranica.
16. Zahtevi za prihvatanje kukija (cookies) - Kolaĉići vam omogućavaju da se kvalitetnije "opsluţuju" posetioce, meĊutim velik broj Internet korisnika smatra da oni ugroţavaju njihovu privatnost. Zato ne teba "gnjaviti" posetioce da dozvole da se postavi cookies, dovoljno je samo jednom traziti njihovu dozvolu.
17. Besplatne usluge koje ne ispunjavate odmah - Poţeljno je da na svom sajtu imate neki vid besplatne ponude koji će vam omoguciti da doĊete do imena i adresa svojih posetilaca. Ipak, ako niste u mogućnosti da odmah isporuĉite ono što ste ponudili (konsultacije, informacije), bolje je da ih ni ne nudite, jer time narušavate sopstveni kredibilitet.
18. Nesigurne ili nejasne procedure prilikom naručivanja proizvoda/usluga - Ukoliko neko nije u mogućnosti da garantuje bezbednost prilikom davanja informacija o kreditnoj kartici itd., bolje je ponuditi mogućnost slanja podataka telefonom, poštom ili faksom. Ukoliko se u ponudi nalazi više proizvoda, preporuĉljivo je da se uloţi novac u shopping cart (engine) mehanizam naruĉivanja, i tako olakša kupcima proces kupovine.
19. Plug-in-ovi, Java Script Pop-Up prozori - Većina posetilaca se ne ţeli zadrţavati na sajtu kako bi daunloudovali neki plug-in potreban za obavljanje odreĊenih radnji na tom sajtu. I Javaskriptovi su takoĊe zamorni i oteraće posetioce. Zašto da posetioci ĉekaju da bi videli sta im se nudi?
20. Kopirani sadrţaji - Mada je i ovo oĉigledno, mnogo je onih koji uzimaju tuĊe tekstove, sliĉice itd. Sa autorskim pravima se ne treba šaliti, jer bi se moglo imati problema sa zakonom. Dobra strana medalje je što je većina autora sretna kada se njihovi radovi pojavljuju na brojnim sajtovima, ali uz navodjenje njihovog imena i eventualno jos nekih informacija.
17
Ilustracija 8. Korisnici Itreneta po regionima – U svetu
7. KRATAK OSVRT NA STANJE U SRPSKOJ SYBER STVARNOSTI
Godinu iza nas obeleţilo je pojavljivanje velikog broja sajtova koji, oslanjajući se na raznorazne Web tehnologije, prenose razliĉite opšte i specijalizovane informacije i promocija besplatnih usluga, a sa zadovoljstvom primećujemo da je i blogosfera procvetala. Laka instalacija besplatnih sistema za upravljanje sadrţajem, naroĉito Wordpress platforme, doprinela je povećanju broja sajtova razliĉitog sadrţaja i forme bloga.
Naţalost, istovremeno se stiĉe utisak da razliĉite generacije tehnologiji sklonih ljudi kreiraju sadrţaje za sebi sliĉne korisnike Interneta, dok poslovna sfera, odnosno firme, retko shvataju da putem Web-a mogu preneti svoju poruku velikom broju potencijalnih korisnika i upoznati ih sa svojim proizvodima i uslugama. I dalje nismo zadovoljni integracijom sa sistemima za online plaćanje, što bi firmama trebalo da omogući uspostavljanje nove grane poslovanja. Firme su još krajem devedesetih napravile sajt treba da razumeju da je krajnje vreme da taj sajt modernizuju i, umesto "pozdravne reĉi direktora", ponude posetiocima korisne servise.
Republiĉki zavod za statistiku Srbije je predstavio istraţivanje na temu upotrebe IKT u Srbiji za 2008. G. Prilog u PFD faklu na CD-u Izdvojeni rezultati istraţivanja:
 Preko 2 miliona stanovnika koristi Internet u Srbiji (35,6 %)
 1.25 miliona korisnika na Internetu u Srbiji svaki dan (ili skoro svaki dan)
 7% stanovnika Srbije kupuje preko Interneta (6.3% naruĉilo robu ili usluge u poslednja tri meseca)
 137 mil. EUR promet od e-trgovine u Srbiji 2006. g., a projekcija obima e-trgovine u 2010. g. je 346 mil. EUR.
 60.4% korisnika Interneta traţi informacije o robama i uslugama preko Interneta.
 25% korisnika Interneta ĉita blogove, a 7.2 odsto kreira ili odrţava blogove.
18
Ilustracija 9. Tipovi korišćenja Interneta Ilustracija 10. Anketa o korišćenju Interneta
19
Ilustracija 11. Itrenet kao komunikaciono sredstvo Prethodni podaci veoma plastiĉno govore o poslovnom (prodajnom) potencijalu odreĊenih vrsta online sadrţaja (servisa) sa aspekta kreiranja ovakvih vrsta Web sajtova. Ilustracija 12. Kupovina preko Itreneta
20
U ovom sluĉaju moţe se videti da postoje znaĉajne razlike u rezultatima ovih istraţivanja, što je verovatno zbog same varijacije pitanja (namera kupovine i naruĉivanje). Perspektive razvoja Interneta su pozitivne! Najavljena pojeftinjenja Internet pristupa, sama cena kompjuterske opreme, kritiĉna masa broja korisnika Interneta (…) samo potvrĊuju ono što se moţe videti kada malo pregledate koji se sve novi online servisi pojavljuju kod nas, ili ako imate informacije o tome šta će se sve pojaviti online u narednom periodu. Objavljeni podaci o obimu e-trgovine u Srbiji (verovatno se misli na B2B i B2C sektor zajedno), gde u Srbiji 46 odsto korisnika Interneta već kupuje karticama, a 57 odsto naruĉuje pouzećem (treba ovde uraĉunati i procenat kupovine preko e-banking sistema koji koristi 10 odsto korisnika Interneta), dovoljno govore o potencijalu trgovine preko Interneta. Ako mediji na dovoljno kvalitetan naĉin budu promovisali ovakve informacije, uskoro će se u Srbiji još više intenzivirati razvoj online poslovanja.
21

LITERATURA
1. Strateški marketing na Internetu, Tom Vassos, CET, Beograd 2000
2. Marketing na Internetu, Dejan Šapić, Daniel Print, Novi Sad 2002
3. Vodiĉ kroy raj i pakao Internet marketinga, Dragan Varagić, Prometej, Novi Sad 2002
4. Internet marketing – Srbija, http://internetmarketing.in.rs/
5. Teme marketinga i odnosa sa javnošću, http://www.draganvaragic.com/
6. Web zajednica, http://www.creemaginet.com/
7. 13 Creative :: Portfolio of Selected, http://www.13creative.com/portfolio2.htm
8. KAKO DA kreirate web sajt dobrog dizajna, http://saveti.kombib.rs
9. Marketing - Marketing definicija, razine primjene. Moto marketinga, http://www.cromarketing.net
10. SEO web optimizacija, http://www.kroativ.net
11. Recnik pretrazivanja i promocije, http://www.pretraga.co.yu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...